Portræt af uddannelsesforløb for Helle Plejecenter område Øst

Vi har haft fornøjelsen af at gennemføre et længere uddannelsesforløb på plejecentret Helle i område Øst. Vi har derfor spurgt souschef område Øst, Berit Ehmsen Toft, hvad de har fået ud af forløbet sammen med os.
Hun fortalt os denne historie, som vi er stolte og glade over, at kunne bringe videre til jer:

Formålet med, at vi på Helle Plejecenter har igangsat et længerevarende uddannelsesforløb i samarbejde med virksomheden INKU er, at når man arbejder på et plejecenter, er man hele tiden i tæt kontakt med beboere og kolleger. Det er der heldigvis rigtig mange glæder og fordele ved. Men det kan også være slidsomt, fordi vi har travlt og er sammen i mange år.

Det vigtigste for os har været at opnå højere trivsel. Ingen skal have ondt i maven, når man går på arbejde, siger Berit. Men mistrivsel kan opstå, når man ikke får talt godt sammen i hverdagen eller at tonen mellem kolleger er blevet for hård.

Det som er lykkes for os indtil videre er, at vi er blevet meget mere bevidste om os selv og vores følelser. Vi taler ikke længere ned til hinanden og der er kommet mere energi.  Vi har sammen med vores konsulent haft stort fokus på kulturen og at vi alle spiller en vigtig rolle, i forhold til trivsel og arbejdsglæde.

Vi har meget fokus på, at det vi lærer skal ud og leve i hverdagen. Vi har lige haft en presset periode og så sagde en af medarbejderne til et møde, at vi jo nok glemmer alt det gode, vi har lært og aftalt med hinanden. Men så stoppede vi lige op igen og sagde 123, NEJ, vi skal huske at tænke os om og puste ud. Vores kolleger har jo altid de bedste hensigter.

Medarbejderne har været glade for uddannelsesforløbet og overraskede over, at de kunne blive så bevidste over det, de ikke var bevidste om. De synes virkelig de er nået i mål og ved godt, at de skal holde fast nu.

Vi spurgte Berit, at hvis hun skulle anbefale et lignende forløb til en kollega et sted i Danmark, hvad hun så ville lægge vægt på i hendes anbefaling af INKU’s uddannelsesforløb.

Jeg kan anbefale, at man stopper op i tide, for nogle gange mærker man slet ikke, at det er gået skævt og så er vi bare i det. Alle bør give sig tid til et forløb med en dygtig konsulent. Vi skal hele tiden arbejde med arbejdsmiljø og i vores fag skal vi være bevidste om, at vi skal tæt på vores egne og kollegernes følelser, for ellers kan vi blive slidt ned. Empati er vigtigt blandt kolleger, det kan bære os langt.