Demens og adfærd

Flere borgere lever med demens, hvilket gør kompleksiteten for sundhedspersonale mere udfordrende.

Oplever I også at have flere borgere, der lever med demens? Kender du følelsen af ikke at vide, hvad det næste skridt i et forløb med borgeren er?

Det kan påvirke både arbejdsglæde og faglig stolthed ikke at have adgang til tilstrækkelige redskaber og metoder i mødet med personer med demens.

I INKU er vi specialister inden for sundhed. Det gælder også mental sundhed. Derfor har vi udviklet et uddannelsesforløb til dig, der kan nikke genkendende til ovenstående udfordringer.

To damer

Hovedoverskrifterne, som vi kommer igennem
på kurset, vil typisk være følgende:

  • Udvikle et klinisk blik via observation af borgerens symptomer og adfærd – og koble det til viden om både diagnoser, behandling og praktiske redskaber.
  • Beskrive kliniske observationer systematisk og præcist – både mundtligt og skriftligt. Herunder at anvende et nuanceret fagsprog og argumentere fagligt, så du bliver stærkere til tværfagligt samarbejde.
  • Forebygge og læse konflikter bedst muligt – det inkluderer også dit eget ansvar i dem – og ud fra domæneteorien blive i stand til at vurdere, hvad der er i spil hos dig, når det bliver svært at håndtere hverdagen.
  • Bruge ’Personcentreret omsorg’ i mødet med personer med demens for at skabe de bedste livsvilkår for borgeren og skabe større forståelse og arbejdsglæde.

MÅLGRUPPE

Forløbet er for dig, der arbejder med mennesker, som lever med demens. Din hverdag er for eksempel på bosteder, visitationen, i hjemmeplejen eller på plejehjem. Du har en baggrund som SOSU-hjælper, SOSU-assistent eller ufaglært social- og sundhedspersonale.

På de tre dage lærer du følgende:

Hvordan vi observerer systematisk og præcist – både mundtligt og skriftligt. Herunder at anvende et nuanceret fagsprog og argumentere fagligt, så du bliver stærkere til at samarbejde med borgeren, dennes pårørende og tværfagligt.

Herunder også omkring:

  • Samarbejdsformer og relationel koordinering.
  • Hvordan du anvender ’perspektivskifte’ og yder ’personcentreret omsorg’ i samarbejdet med borgeren og dennes pårørende.
  • Hvordan du skal have opmærksomhed på over- og underinvolvering, samt mentalisering.
  • Interaktion og kommunikation.

Da undervisningen ikke kan stå alene, er der i forløbet planlagt tre gange praksiscoaching, hvor vores underviser indgår i jeres hverdag og guider til brug af det lærte materiale.

Derudover indgår der ledercoaching, hvor lederne coaches i udviklingsarbejdet og i, hvordan man implementerer de nye arbejdsgange. Til sidst indgår der også faglig supervision over tre omgange. Supervisionen foregår i grupper, hvor frustrationer konverteres til konstruktive handleplaner.

Træfigur

UDBYTTE AF FORLØBET

  • Du lærer, hvordan du i forskellige situationer kan skabe og bevare kontakt.
  • Du lærer om samarbejdsformer og relationel koordinering.
  • Du får indblik i, hvordan du anvender ‘perspektivskifte’ og yder ‘personcentreret omsorg’ i samarbejdet med borgeren og dennes pårørende.
  • Du lærer, hvordan du skal have opmærksomhed på over- og underinvolvering, samt mentalisering.

DINE UNDERVISERE

Du undervises af sygeplejersker og psykiatrikonsulenter, der i deres årelange arbejde med demente og psykiatri har erfaret, at mange medarbejdere mangler værktøjerne til at kunne give borgerne den rette hjælp. Samtidig har de gang på gang konstateret både utryghed og usikkerhed for opgaver med borgere ramt af demens.

Undervisernes baggrund er blandt andet:

  • Sygeplejersker med årelang erfaring fra psykiatrien.
  • Erfaring fra både socialpsykiatriske bosteder, hjemmepleje, ambulatorier samt åbne og intensivt skærmede afdelinger.
  • Supervisorer og coaches.
  • Diverse diplomuddannelser og efteruddannelser inden for bla.: ‘Konflikthåndtering’, ‘Den motiverende samtale’, ‘Assertion’, ‘Psykologisk tryghed’ og ‘Grafisk facilitering’.

Vi er altid klar til en helt uforpligtende snak om et muligt samarbejde.