Empoyerbranding på plejecentre. Ahhh hva for en fisk?
Under et besøg på et plejecenter, spurgte INKU plejehjemslederen, hvad hun drømte om, at plejecentret skulle være verdens bedste til. Måske kan man allerede der tabe tilliden i samtalen, for hvem taler om verdensklasse og skyhøje ambitioner på et plejecenter?
I øvrigt stod fordommene i kø, for vi var ret langt væk fra både Aarhus og København, det vil sige et godt stykke ude, på den jyske hede, hvor man plejer at være mere beskeden.
Men hende her, fik ild i øjnene. Søgte kollegers blikke i MED-udvalget og de nikkede og smilede skælmsk.
Vi vil være de bedste til at uddanne nye ind i vores branche: Vi vil tage et stort politisk og socialt ansvar og medvirke til, at der er medarbejdere nok, når vi rammer loftet i 2030
Kender i det udtryk, at ”Fordomme blev gjort til skamme”?
Vi har tidligere skrevet om problematikken. Om bølgen af ældre over 80 år i størrelsesordenen 160.000 flere om små otte år, der skyller ind over os og behovet for 300 nye plejehjem samt FOA´s fremskrivninger om, at der frem mod 2030 skal tiltrækkes mere end 42.000 ansatte inden for SOSU-området for at holde trit med udviklingen.
Hold nu op hvor blev vi glade og stolte og nu var det ideerne der stod i kø. Kunne man forestille sig plejecentre som uddannelseshuse?
WHY? Vil man spørge, hvis man kommer fra en helt anden branche og hvorfor ikke låne alt hvad man kan af dem, der i mere privat regi er forretningsudviklere og “design thinkere”, med fokus på innovation, salg og digitale marketing strategier. De navigerer smidigt på et vist antal SoMe kanaler, hvor storytelling og branding, er en naturlig del af daglig arbejdspraksis, velgennemført af content medarbejdere, der sørger for daglige eksponeringer om, at plejecentre er meningsfulde arbejdspladser fyldt med kærlige, kloge og livsbekræftende historier fra gode hverdage, hvor så meget godt lykkedes. Fordommene snyder sig foran i køen, og siger: ” jamen her skal man jo ikke sælge noget, så det dur ikke” Med kaffen galt i halsen, må vi lige tage ordet igen:
Jo det sørme da man skal. Man skal sælge det glade budskab om, at velfærdsuddannelser til unge eller som omskoling til voksne, ikke bare er vigtigt, det er spændende og er et godt arbejdsliv. Det kræver rigtignok både de gode og mindre gode historier for at opnå autencitet og også et sandt billede af virkeligheden, men først og fremmest kræver det, at vi larmer
At være et uddannelseshus, hvor sejt er det lige 😊
Et godt samarbejde med en række aktører, både dem der uddanner på landets Social og Sundhedsskoler og Professionshøjskoler, skal der til. Og så skal man trække sådan nogen som os i INKU ind. Vi kan både forretningsudvikle og uddanne alle de kompetente medarbejdere, der skal være med til at løfte opgaven. De går hver dag på arbejde for at gøre en vigtig forskel. Dem er vi kolleger med, og det er vi ret stolte af.