Grønne dage i ældreplejen
I Silkeborg mangler man op mod hver 10. medarbejder i ældreplejen.
Anja er en af de mange Social og sundhedsassistenter landet over, der er vant til hverdage, hvor det er helt normalt med mangel på arbejdskraft og sygemeldinger. Så normalt, at dagene er opdelt i røde dage og gule dage, som hun siger det, til TV 2 Østjylland 8. januar 2021.
”Vi kalder det faktisk ’røde dage’, hvor vi sagtens kan finde på at aflyse nogle bade, for det er ikke så vigtigt. Men i dag er det en ’gul dag” Anja Frølich.
I INKU følger vi godt med i alt, hvad der rører sig indenfor denne sektor. Vi samler på de positive historier og tager problemstillingerne alvorligt.
Vi arbejder jo hver dag derude og møder de mange medarbejdere og ledere på landets plejecentre, så det går lige i hjertet, når der er problemer. Adm. direktør INKU, Sanne Haaning
At være på en arbejdsplads, hvor de grønne dage kategoriseres, som de få dage, hvor der IKKE er mangel på arbejdskraft, må være stressende. Alligevel ser vi i INKU, at medarbejdere møder borgere og pårørende, med omsorg og imødekommende adfærd, siger administrerende Direktør for INKU, Sanne Haaning.
Der er massiv mangel på varme hænder i Silkeborg Kommune. Lige nu mangler man eksempelvis en ud af ti medarbejdere i ældreplejen. Det svarer til 93 ubesatte stillinger. I løbet af de seneste tre måneder er kun lidt mere end halvdelen af alle opslåede stillinger på tværs i kommunen blevet besat. Og særligt på børne- og ældreområdet skaber udfordringerne bekymringer for fremtiden. (Kilde TV2 Østjylland)
Silkeborg kommune reagerer lige nu med brandslukning. Flere tiltag er bl.a. reklamer, hvor plakater med sosu medarbejdere skal hænges op i bybilledet og der arbejdes politisk på, at få flere unge ind på plejecentrene i praktikker og som fritidsjobbere.
På lederforløbet på INKU´s KAMPUS koncept, arbejdes der faktisk med det erhvervslivet kalder ”employerbranding”. Det er nemlig helt forståeligt, at ledere indenfor social og omsorg, ikke besidder marketing kompetencer, da det jo ikke er en del af praksis og slet ikke en del af deres uddannelse. Derimod er der kompetente medarbejdere i kommunernes kommunikationsafdelinger, der med det rette marketingbudget til netop denne her udfordring, ville kunne igangsatte branding kampagner, der kan arbejde på bedre rekruttering af medarbejdere. I INKU foreslår vi , at landets kommuner går sammen om en massiv reklameindsats, der i mange år frem, arbejder på employerbranding, der kan få unge ind på uddannelserne og få voksne til at søge ind i sektoren.
Med reklamer kradser vi kun lidt i overfladen. Plakater i lygtepæle kan løse problemet kortvarigt, men det er det lange seje træk, der hjælper. Trimmede arbejdsgange, flere penge, tværfagligt samarbejde, arbejdsglæde, afbureaukratisering, højere lønninger. Det handler om politisk prioritering og vilje, så ny borgmester Helle Gade i Silkeborg Kommune, har nu den første store udfordring at arbejde med, og heldigvis passer det godt ind i netop det, hun vandt valget på og som hendes Statsminister Mette Frederiksen lovede i nytårstalen, der åbnede 2021.